مديريت فرآيند تداركات به عنوان يكي از فرآيندهاي زنجيره تأمين با هدف کسب كالا يا خدمات مورد نياز با كمترين هزينه و در بهترين شرايط زماني، مكاني، كمي و كيفي جايگاه ويژهاي در مديريت كسب و كار دارد. در يك نگاه كلي، فرآيند تداركات از مرحله شناسايي نيازمنديها تا دريافت خدمات يا كالاي خريداري شده براي رفع نيازمندي را شامل ميشود.
تعاریف مختلفی از سیستم تدارکات الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیکی مطرح شده است. بر اساس انتشارات بررسی شده از گروه تحقیقاتی فناوری اطلاعات، تدارکات الکترونیکی اساساً یک سیستم کاربردی خرید و تدارک مبتنی بر اینترنت است که جریان خرید شرکای تجاری را آسان ساخته، بهرهوری تجارت را از طریق زنجیره تأمین بالا برده و تواناییهای استراتژیک تجارت الکترونیکی را در دنیای اینترنت فراهم میسازد.
به بیان دیگر، سیستمهای تدارکات الکترونیکی، در راستای بهدست آوردن مواد و قطعات از طریق وب یا بهکارگیری استانداردهای سنتی تبادل الکترونیکی اطلاعات، برای ساخت داخلی(تهیه مستقیم) یا تدارکات و تجهیزات اداری (تهیه غیرمستقیم)، استفاده میشود. به بیان كارآبلو، محقق حوزه اقتصادی، تدارکات الکترونیکی به عنوان تکنولوژیی تعریف شده است که برای تسهیل به دست آوردن کالاها به وسیله سازمانهای تجاری یا دولتی از طریق اینترنت طراحی شده است.
تدارکات الکترونیکی خرید و فروش تدارکات و خدمات میان بنگاهها یا بنگاه با مشتری از طریق اینترنت است. وب سایتهای تدارکات الکترونیکی به کاربران شناخته شده و امکان جستوجو به دنبال فروشندگان و خریداران کالاها و خدمات را میدهند
به عنوان جمعبندی سيستمهاي تداركات الكترونيكی بهطور معمول كاملاً مبتني بر وب بوده و از طريق اينترنت كنترل و هدايت ميشوند و كاملاً خودكار هستند . اين سيستمها جريان تأمين كالا و خدمات را بين تأمينكننده و خريدار كاملاً يكپارچه ميكنند .
دیدگاه بگذارید