گسترش روزافزون فناوری اطلاعات وارتباطات و به تبع آن اینترنت باعث دگرگونی نحوه انجام فعالیت‌های اقتصادی و خدمات در این حوزه در سایه افزایش دقت و سرعت و شفافیت و کاهش هزینه و زمان در دنیای کنونی شده ‌است. در واقع فناوری‌هاي نوین مي‌توانند بر نقطه ضعف-هاي تعاملات درازمدت با گروه كوچكي از شركاي كسب وكار، از قبیل هزينه‌هاي چانه‌زني و مخاطره محدودشدن، غلبه كند. این در حالي است که بهره‌گیری از فناوری در اقتصاد به خودی خود منافع و مزايایی مانند مزيت قيمتي، اطمينان از كيفيت و در دسترس بودن موارد مورد نیاز را ممكن مي‌سازد. در این‌ بین‌، در برخي ‌موارد این امکان وجود دارد که يكپارچه كردن فرآيندها و ساختارهاي سازماني تداركات مستقيم و غيرمستقيم مفيد واقع شود.

سامانه تدارکات الکترونیکیمديريت فرآيند تداركات به عنوان يكي از فرآيندهاي زنجيره تأمين با هدف کسب كالا يا خدمات مورد نياز با كمترين هزينه و در بهترين شرايط زماني، مكاني، كمي و كيفي جايگاه ويژه‌اي در مديريت كسب و كار دارد. در يك نگاه كلي، فرآيند تداركات از مرحله شناسايي نيازمندي‌ها تا دريافت خدمات يا كالاي خريداري شده براي رفع نيازمندي را شامل مي‌شود. به دليل ارتباطي كه بين اين فرآيند و ديگر فرآيندهاي زنجيره تأمين وجود دارد، هرگونه بهبود در آن مي‌تواند بر عملكرد كسب و كار و حتي كل زنجيره تأثير بگذارد.

در هر فرآيند تداركات سه جزء اصلي وجود دارد كه عبارت است از خريدار، فروشنده و موجوديت مورد معامله كه هر يك از آنها داراي ويژگي‌هايي هستند و به نحوي در تصميمات ظاهر مي‌شوند.
اينترنت فرصت‌هاي بسياري را براي بهبود فعاليت‌هاي زنجيره تأمين به خصوص در حوزه تدارك فراهم كرده است. يكي از اين زمينه‌هاي نوظهور، تداركات الكترونيكی است. استفاده از اينترنت براي انجام فرآيندهاي تأمين و تداركات را تداركات الكترونيكی مي‌نامند.

با استفاده از راه‌حل‌هاي ارايه شده در زمينه تداركات الكترونيكی مي توان فعاليت‌هاي تدارك را در طول زنجيره يكپارچه كرد. تداركات الكترونيكی با استفاده از تكنولوژي اينترنت فعاليت خريد و تأمين را در سازمان‌ها مكانيزه مي‌كند. با توجه به اين كه بسياري از سازمان‏ها درصدد كاهش هزينه‌هاي ستادي و مديريتي خود بوده و علاقمند به مدیریت جريان نقدي به نحو مطلوب‌تري هستند، سيستم‌هاي تداركات الكترونيكی مي‏توانند به عنوان يك ابزار كارا و مؤثر در اين زمينه مطرح شوند. تداركات تهيه و خريد اقلام و تجهيزات مورد نياز است و مي‌تواند موارد انتخاب تأمين‌كننده، ثبت و بررسي نيازها و درخواست‌هاي خريد، تأييد سفارشات، پردازش سفارش خريد، اقدام براي به اجرا گذاردن سفارش‏ها، هماهنگي پرداخت قيمت اقلام، بارگيري و دريافت اقلام را شامل شود. در واقع تداركات الكترونيكی انجام امور یادشده، از طريق اينترنت است.
تعاریف مختلفی از سیستم تدارکات الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیکی مطرح شده است. بر اساس انتشارات بررسی شده از گروه تحقیقاتی فناوری اطلاعات، تدارکات الکترونیکی اساساً یک سیستم کاربردی خرید و تدارک مبتنی بر اینترنت / اینترانت یا سرویس میزبانی است که جریان خرید شرکای تجاری را آسان ساخته، بهره‌وری تجارت را از طریق زنجیره تأمین بالا برده و توانایی‌های استراتژیک تجارت الکترونیکی را در دنیای اینترنت فراهم می‌سازد. به بیان دیگر، سیستم‌های تدارکات الکترونیکی، در راستای به‌دست آوردن مواد و قطعات از طریق وب یا به‌کارگیری استانداردهای سنتی تبادل الکترونیکی اطلاعات، برای ساخت داخلی(تهیه مستقیم) یا تدارکات و تجهیزات اداری (تهیه غیرمستقیم)، استفاده می‌شود.

به بیان كارآبلو، محقق حوزه اقتصادی، تدارکات الکترونیکی به عنوان تکنولوژیی تعریف شده است که برای تسهیل به دست آوردن کالاها به وسیله سازمان‌های تجاری یا دولتی از طریق اینترنت طراحی شده است. تدارکات الکترونیکی خرید و فروش تدارکات و خدمات میان بنگاه‌ها یا بنگاه با مشتری از طریق اینترنت است. وب سایت‌های تدارکات الکترونیکی ‌به کاربران شناخته شده و امکان جست‌وجو به دنبال فروشندگان و خریداران کالاها و خدمات را می‌دهند. به عنوان جمع‌بندی سيستم‌هاي تداركات الكترونيكی به‌طور معمول كاملاً مبتني بر وب بوده و از طريق اينترنت كنترل و هدايت مي‌شوند و كاملاً خودكار هستند . اين سيستم‌ها جريان تأمين كالا و خدمات را بين تأمين‌كننده و خريدار كاملاً يكپارچه مي‌كنند. ارايه اطلاعات به موقع و مفيد در راستای افزايش اثربخشي تصميمات خريد نيز از ديگر مزاياي اين سيستم‌ها است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *